16 Mayıs 2009 Cumartesi

Sen Dili Ve Ben Dili Bunlari Öğrenmeli...

Sen dili:
1. Suçlayıcıdır.
2. Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir.
3. Kişiye anlaşılmadığını hissettirir.
4. Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir.
5. Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur.
6. Kişiyi incitir, kırar.
7. Kişinin direnmesine, yani savunucu iletişime neden olur. Savunucu iletişim ise iletişimin içerik düzeyinden ilişki düzeyine geçmesine, ilişkinin bir savaş, bir kazanma sorununa dönüşmesine neden olacağı için öğretimin asıl amacına ulaşmasını engelleyecektir.
Örnekler:
“Yeterince açık konuşmuyorsun.”
“Derse hep geç giriyorsun.”
“Çok fazla gürültü ediyorsun.”
“Dikkatini derse vermiyorsun.”
“Arkadaşlarına haksızlık ediyorsun.”

Ben dili ise özellikle olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda, sorun karşısında duygularımızı dile getiren iletilerdir. Etkili olabilmesi için sırayla:
1. Olumsuz duyguların yaşandığı kişiye davranış veya durum tanıtılmalı:
“Ben ders anlatırken sözüm kesilince ......”
Bu tür tümceler bizi kaygılandıran durumları içerir.
2. Birinci bölümde tanımı yapılan davranışın öğretmen üzerindeki somut etkisi belirtilmeli:
“Ben ders anlatırken sözüm kesilince tekrarlamak zorunda kalıyorum ......”
İnsanların davranışlarını değiştirmesi amacıyla davranışının somut etkileri olduğuna inandırılmasını sağlar.
3. Duygular dile getirilmelidir:
“Ben ders anlatırken sözüm kesilince tekrarlamak zorunda kalıyorum. Bu da benim canımı sıkıyor.”

Ben dili:
1.Savunmaya itmez.
2. Suçluluk hissettirmez.
3.Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur.
4. Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi de öğrenir.
5.Yakınlaşmayı sağlar.
6. Anlaşmazlıkları azaltır.
7. Konuşan kişiyi rahatlatır.

1 yorum:

  1. geçenlerde başımdan geçen bi olayı anlatiim. 2 kişinin diyaloğuna şahit oldum. a ve b şahısları diyelim bunlar için. ikisinin de bilgisayarda yapılması gereken dersleri wardı ve tek bilgisyar wardı. ama a şahsının ödewi karmaşk ve uzundu b şahsının ise kısa ve kolaydı bu yüzden b şahsı ilk önce yapmak istedi ödewini. a şahsı da daha çabuk bitmesi açısından b şahsına yardım ediyordu ama bunu yaparken agresif ve sabırsız dawranıyordu. yaptığı hakikaten kırıcıydı ve b şahsı daha fazla dayanamayarak a şahsına "beni çok kırıyorsun!" dedi. normalde bu bi sen dilidir. ama b şahsının ses tonu ve o söyleyişindeki ahenk hem yüz ifadesi öyle bir ben dliydi ki kim olsa "beni çok kırıyorsun" değil "sana çok kırılıyorum" duyardı ve anlardı. tabi bu serzenişten sonra a şahsı ne yaptığının farkına vardı ve normal dawranmaya başladı hatta o kadar etkilenmişti ki ertesi gün bana gelip "gerçekten ben b yi çok mu kırdım diye sordu. işte bazen sen dili bile yılanı deliğinden çıkartabilio.bence önemli olan sözler diil hislerdir ya da bu hisleri en iyi şekilde ifade edebilmektir.

    YanıtlaSil